Vad innebär Not for Profit?
Det handlar om företag med ett socialt syfte

Allt fler företag ser idag fördelarna med att ta en tydligare samhällsroll och vara till verklig nytta för det samhälle där de verkar. De vill utöver grunduppgiften – att generera avkastning till sina ägare – också ta ett socialt och ekologiskt ansvar.
Den svenska regeringens strategi
Regeringens strategi för sociala företag år 2018
– ett hållbart samhälle genom socialt företagande och social innovation.
Sociala innovationer handlar om att möta samhällsutmaningar med nya idéer och lösningar som höjer kvaliteten på och förbättrar samhällets tjänster till medborgarna. Detta ökar i förlängningen medborgarnas välstånd och skapar ett inkluderande och mer hållbart samhälle.
En viktig resurs för att möta många samhällsutmaningar, inte minst sociala, är den ökande grupp företagare och entreprenörer som är verksamma inom det som benämns ”socialt företagande. Samhället behöver bli bättre på att ta tillvara den potential och nytta som det sociala företagandet tillför.
Förutsättningen för att en kund eller en finansiär ska vilja och kunna finansiera ett socialt företag är att man kan påvisa resultat. Resultat i traditionella företag mäts i ekonomiskt utfall, medan de i sociala företag mäts i samhällseffekter.
Utan stöd för att mäta insatsers effekt och resultat försvåras möjligheten att stötta, driva och utveckla såväl sociala innovationer som enskilda sociala företag. Resultat- och effektmätning lyfts återkommande som en central utmaning inom fältet för social innovation och socialt företagande. Bristande tydlighet kring innovationernas sociala inverkan och hur detta leder till långsiktiga besparingar i samhället begränsar möjligheter- na att få extern finansiering samt marknadsetablering.
Regeringen har i sin strategi för socialt företagande och innovation definierat socialt företagande som:
Företag, oberoende av associationsform, där den affärsmässiga verksamheten är ett medel för att uppnå ett eller flera specifika samhällsnyttiga mål.
Företagets resultat mäts i relation till uppfyllelsen av de samhälls- nyttiga mål som angetts som dess syfte att uppnå.
Företagets ekonomiska överskott återinvesteras huvudsakligen i verksamheten.
Not For Profit (NFP) – en affärsmodell i tiden
Vi på Social Impact Innovation välkomnar Regeringens engagemang. Vi har arbetat med socialt företagande och Social Redovisning de senaste 20 åren, övertygade om att resten av världen snart upptäcker den kraft och glädje som finns i ”goda affärer”.
Social Redovisning (SoR) – en redovisningsrevolution
Social Redovisning – SoR – är en av Social Impact Innovation AB utvecklad metod för att parallellt med de finansiella resultaten också redovisa de samhällsvärden organisationer skapar.
Redan år 2000 presenterade vi de första sociala boksluten och vi har sedan dess testat metoden kontinuerligt, ofta i sociala företag men också i företag och organisationer som bedriver verksamheter i andra former.
När vi tog den sociala redovisningen till Sverige hämtade vi kunskap och inspiration från New Economic Foundations material ”Social Auditing for small organisation”.